Es pot ser alhora creatiu de publicitat i tenir ideals propers a l’esquerra radical, als problemes del reescalfament de la terra o ser independentista?
Partirem d’un supòsit: que ets redactor d’una agència multinacional, amb càrrec de Director Creatiu, per tant ja se suposa que ets una persona amb experiència. A més a més, anem a suposar que les teves ambicions són normals, no ets ni un tauró ni un llenguado, perquè ens entenguem. Un cop fet el preàmbul, anem a posar alguns exemples:
- Et consideres d’esquerres, preocupat per la crisi, per la pobresa, pels desnonaments i per les precarietats de moltes famílies. Bé, un dia et comuniquen a l’agència que s’ha guanyat el compte de Banc Sabadell i que tu com a Director Creatiu en seràs el responsable de la creativitat, i que s’ha de començar amb una campanya per potenciar les hipoteques ara que el mercat immobiliari sembla que treu cap. Diràs que no? Procuraràs fer una creativitat extremadament curosa, informant bé del producte? Et posaràs malalt? Ans tot el contrari, compliràs com un professional, desaràs els teus ideals per altres ocasions i provaràs de convèncer a tot quisqui que les hipoteques en qüestió són fantàstiques per aconseguir la llar dels somnis, i per descomptat, què el banc es preocupa d’allò més per les persones.
- Ets independentista, no t’has perdut cap de les últimes manifestacions de l’onze de setembre. Un bon dia et criden al despatx del director i et fan saber que participaràs en un concurs restringit per guanyar el comte de Freixenet, una oportunitat única per l’agència per sortir dels números vermells. És sabut que el president d’aquesta important cava no para de criticar i posar bastons a les rodes del procés sobiranista, és un corcó de collons. Et negaràs? No et voldràs lluir, no voldràs guanyar el concurs? Renunciaràs al teu càrrec? Evidentment no, faràs el que calgui per fer una creativitat brillant. Guardaràs l’independentisme per les urnes i si guanyes el concurs, oli en un llum.
- Tornem al tòpic: d’esquerres, ecologista i preocupat pel problema de les glaceres dels àrtics que es desfan. Se’t convoca a una reunió extraordinària, on t’assabentes que l’agència matriu europea està a punt de guanyar el compte de Volkswagen per tota Europa i tu formaràs part de la task force creativa que en quinze dies ha de preparar la campanya definitiva per guanyar el compte, la campanya que minimitzi entre els compradors, el frau de la marca amb els motors dièsel sobre les emissions de CO2. Et faràs de cop objector de consciència? Aprofitaràs per fer un viatge a Samarcanda llargament ajornat? Confessaràs que no saps conduir? No ho crec pas, mostraràs les teves ganes per fer un espot capaç de guanyar un lleó a Cannes, diràs meravelles de la fiabilitat de la marca i és clar, aparcaràs la teva consciència sobre els problemes mediambientals per les converses privades amb els amics.